Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan.
Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.
Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv.
Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet.
Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt.
Innehåll:
FÖRORD
PROLOG
KAPITEL 1.
Med naturen som lärmiljö
Fördelar med lärande utomhus
Utemiljöns betydelse
Vikten av föräldrarnas medvetenhet
KAPITEL 2.
Djurkyrkogården
KAPITEL 3.
Utforskande arbetssätt
Material för utforskande lärande
Gruppsammansättningar
Arbetslagets roll
KAPITEL 4.
Kunskapsområdet språk
Verksamhetens betydelse för språkutveckling
Att använda dator
Främmande språk i verksamheten
KAPITEL 5.
Kunskapsområdet matematik
Vad är matematik?
Olika material och tekniker
Tillåtande miljö
Vilka delar inom matematiken och varför?
KAPITEL 6.
Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik
Luftexperiment
Utforskande material
Kemiexperiment
KAPITEL 7.
Dokumentation
Fokus på lärandesituationer
Noteringar
Fokusintervjuer med barnen
KAPITEL 8.
Samarbete med skolan
och det övriga samhället
Åldersintegrerat öppnar möjligheter
Samarbete med samhället
EFTERORD
REFERENSER