Bläddra

När Sverige blev fantastiskt : eller en sjuttioåring på väg till omskolning och en hundraåring stiger in genom pärleporten

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Servicesektorn
Köp här

När Sverige blev fantastiskt : eller en sjuttioåring på väg till omskolning och en hundraåring stiger in genom pärleporten

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Servicesektorn
Köp här
Vi skriver 1970-talets början. Den centrala organisationen för svensk turism fyller 70 år. Styrelsen beslutar att det moderna arbetssättet Marknadsföring skall introduceras inom svensk turism och anställer en marknadschef, tillika vice VD.Det sker tillbakablickar på ”födelsedagarna” för den svenska turistorganisationen där ordet reklam får en speciell tolkning.Svensk turism betraktades av allmänheten på 70-talet som något av en nedvärderad verksamhet.Utlandskontoren Àyttas in på ambassader och franska gendarmer delar ut svenska turistbroschyrer, Free of charge. Svenska regeringen beslutar att det ökande charterresandet till solen i söder ska få konkurrens via kampanjer om turism till svensk allmänhet. Temat Sverige är fantastiskt föds och kom för att stanna.Sveriges Turistråd får en Utvecklings- och utbildningsenhet, som medverkar vid marknadsanpassad produktutveckling av bl a Sälen-området och skapar grunden för SkiStar.Tre högskolor planerar att starta akademiska turismlinjer och en av deras rektorer har en synnerligen gammalmodig syn på kvinnans roll i arbetslivet.Boken avslutas med en kort beskrivning av perioden då den centrala turistorganisationen passerar hundraårsstrecket och därefter. En summering av nationell strategi, utveckling och resultat för de kommande tjugo åren presenteras och jämförs med en motsvarande från början av sjuttiotalet. Samtidigt citeras kända personer från sjuttiotalet och deras viktiga insatser och uttalanden om turism, något som fortfarande är aktuellt. Detta kombineras med några viktiga åtgärder som bör genomföras för att den övergripande visionen ska kunna ge resultat om tjugo år. Gör man det kan man träda in genom Pärleporten och landa i det rätta klimatet och synen på en av Sveriges viktigaste näringsgrenar – turismen.Det är väl värt att se i backspegeln, hämta hem synpunkter och erfarenheter för sitt nuvarande och kommande arbete. Inget är nytt under solen!