Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
Att musikspråka är att arbeta pedagogiskt med musik, rytmik och rörelse för att utveckla språket. Via lek och musik kan barnen utveckla tanke, begreppsbildning och fantasi på ett lustfyllt sätt. Musicerande handlar om att uppleva rytmen och klangen i sin egen röst och kropp – genom sång men också på andra sätt. Rytmen finns hos oss alla, det gäller bara att finna den, och när musikstunden involverar rörelse är det alltid mycket lättare att få med sig barnen. Det är när barn och vuxna möts i en aktiv handling som språkförståelsen kommer.
Denna tredje upplaga av Musikspråka är både omarbetad och utvidgad med nya sånger och ramsor, och har en uppdaterad litteraturlista med senare års litteratur och forskning inom musikpedagogik och flerspråkighet i förskolan.
Musikspråka vänder sig till alla som arbetar med barn i förskola och skola men kan också användas inom lärarutbildningar och olika utbildningar för pedagoger. Boken beskriver även hur man kan arbeta aktivt med musik, rytmik och rörelse med barn i behov av särskilt stöd.
Flertalet av bokens sånger finns tillgängliga på musikstreamingtjänster.
Om författarna:
Mallo Vesterlund har i över trettio år arbetat med barn med annat modersmål än svenska och utvecklat ett arbetssätt, baserat på Carl Orffs tankar om musikpedagogik för barn, som blivit ”Mallos metod”. Hon är pedagogisk ledare inom förskolan och projektledare för musik som medel för språkutveckling. Dessutom är hon en uppskattad inspiratör och föreläsare.