Motorik med alla sinnen : grund för barns lärande
Motorik med alla sinnen : grund för barns lärande
Tips, övningar och inspiration för att stödja barns utveckling av grundläggande motoriska färdigheter.
Motorik är för många synonymt med rörelse, men det är så mycket mer. Grundmotoriska förmågor, integrerade reflexer, sinnenas samspel och ålderstypisk motorisk utveckling är grunden för barns utveckling och lärande – både här och nu och i framtiden. Väl utvecklad motorik i nära samarbete med sinnena gynnar barn på många sätt såväl fysiskt och kognitivt som psykiskt och socialt.
Men vad gör man när ett barn behöver stöd i att utveckla sina motoriska färdigheter? Förskolan har i uppdrag att främja barns fysiska hälsa, motoriska utveckling och välbefinnande. Detta innebär att pedagoger behöver ha kunskap om barns motoriska utveckling och förmågor för att kunna planera och genomföra lämpliga aktiviteter.
Boken beskriver lättfattligt och tydligt varför motorisk och sensomotorisk utveckling är så viktigt och vilka svårigheter det kan leda till om barn inte har förmågorna. Den beskriver också hur man kan arbeta med detta på ett strukturerat och målinriktat sätt. Författarna ger många förslag på övningar och lekar som stödjer barns utveckling och som kan tjäna som inspiration i undervisningen.
Boken vänder sig främst till yrkesverksamma inom förskolan men kan också läsas med stor behållning av andra som arbetar med barn, till exempel inom barnhälsovården, samt av föräldrar och andra som är intresserade av att främja barns motoriska utveckling.
Åsa Hagdahl är utbildad sensomotorisk tränare som fortbildar, föreläser och tar emot barn och deras föräldrar för träningsupplägg. Hon har drivit ett flertal skolprojekt inom sensomotorik.
Pernilla Unevik är förskollärare, specialpedagog och utbildad sensomotorisk tränare. Hon arbetar som central utvecklingsledare mot förskolor i Österåkers kommun samt fortbildar och föreläser.
Uttalande om boken av Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin:
"I dag rör sig barn oftast för lite, särskilt innan de börjar i förskolan. De sitter i barnvagn eller åker bil i stället för att gå själva. Hemma tillbringar de stillasittande allt längre tid framför skärmar. Därför välkomnar jag boken Motorik med alla sinnen.
Den är en utmärkt vägledning i hur man kan stimulera barns sinnen och motorik på ett sätt som också gör det roligt för barnen. Boken innehåller också värdefull bakgrundsinformation om hjärnans och motorikens utveckling.
Boken rekommenderas varmt för läsning av förskollärare, speciallärare, barnpsykologer, barnskötare, barnsjuksköterskor och intresserade föräldrar."