Motorik för studiero och lärande
Motorik för studiero och lärande
Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Bokens del 1 innehåller en rörelsebank med metodisk stegring för barns motoriska och perceptuella utveckling från 0-13 år.
Bokens del 2 benämns ”Så här lägger du upp det” och är utformad som ett koncept för hur du effektivt kan främja, inkludera och dra nytta av motorisk träning i ordinarie verksamhet. Här ges praktiska råd för motorikträning i förskoleklass, årskurs 1-3 respektive 4-6; på lektionen, rasten och på fritids.
Bokens del 3 behandlar rörelse för mental hälsa och lärande. Här redovisas forskningsstudier som undersökt effekter av olika typer av fysisk aktivitet. Kapitlet avslutas med några sammanfattande konsekvenser och rekommendationer för motorisk träning i skolan.
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, fritidspedagoger, skolledare och andra pedagoger i grundskolan inklusive den anpassade grundskolan. Även skolsköterskor och vårdnadshavare till elever i dessa skolor kan ha glädje av bokens innehåll liksom föreningslivets idrottsledare/tränare samt andra motorikintresserade.