Berättelser från Paris, London, New York, Söderköping, Åhus och en del andra platser, behandlande skurkar, advokater, affärsmän, städfruar, studenter, sjömän, grönsaksmånglare och andra mera vanliga dödliga.
Gustaf Hellström är känd som romanförfattare och utrikeskorrespondent, men han var även novellförfattare, vilket under många år märktes inte minst i Dagens Nyheters söndagsupplagor.
Gustaf Hellström-sällskapet har i sin skriftserie hittills satsat på utrikeskorrespondenten Hellström. När det nu är dags att lyfta fram novellisten har vi valt ut fyra noveller vardera ur samlingarna Ungkarlar (1904), Olsson går i land (1924) och Mannen vid ratten (1926).
Att läsa texter från tidigare epoker är lite som att titta in i ett historiskt dockskåp med levande figurer, eller att följa någon av de där historiska kostymserierna som har blivit så populära i media.
Men det är inte alls bara historia. Gustaf Hellströms noveller har fortfarande aktualitet. Och trots att ett sekel har passerat kan vi leva med i skeendet, eftersom relationer mellan människor är så centrala i alla tider.
Samtidigt finns ju skillnaderna där – vi formas alla av den tid vi lever i. Men alldeles oavsett om vi vid läsningen nickar igenkännande eller förvånat höjer ögonbrynen, så har Hellströms noveller mycket att säga oss om mänskligt liv, då som nu.