Författaren, född 1932, växte upp i Nacka utanför Stockholm. Att bli lärare fanns inte med hans framtidsplaner när han tog studenten. Ändå blev han det och kom att verka inom skolväsendet i mer än 35 år, och det har han aldrig ångrat. Under de åren har han samlat erfarenhet från olika kommuner – Stockholm, Nacka, Huddinge, Botkyrka och Västerås – och från olika positioner – som lärare, rektor och skoldirektör. Med kortare och längre avbrott från dessa tjänster samlade han andra erfarenheter från skolområdet. Han har tjänstgjort som skolinspektör på en länsskolnämnd och varit huvudsekreterare i länsskolnämndsutrednigen och expert i andra utredningar och på skolöverstyrelsen. Efter pensioneringen arbetade han ett antal år som fristående konsult, i huvudsak med skolanknytning. I boken berättar han om sina erfarenheter men gör inga djupare genomgångar av de tankar och idéer som låg bakom de många förändringar statsmakterna beslutade om. Boken vill främst skildra en skolarbetares upplevelser under fyra decennier - problem och glädjeämnen.