Bläddra

Mindfulness i klassrummet : steg för steg

Kategorier: Hälsa, relationer och personlig utveckling Mindfulness Pedagogik Populärpsykologi och personlig utveckling Samhälle och samhällsvetenskap Självhjälp och praktiska råd Studievägledning och elevhälsa Utbildningsstrategier och utbildningspolitik

Mindfulness i klassrummet : steg för steg

Kategorier: Hälsa, relationer och personlig utveckling Mindfulness Pedagogik Populärpsykologi och personlig utveckling Samhälle och samhällsvetenskap Självhjälp och praktiska råd Studievägledning och elevhälsa Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Köp här

"Mindfulness i klassrummet – steg för steg" är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Som läsare vägleds du i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska deras stress, oro och koncentrationssvårigheter.

Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt avslutningsvis hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och varje kapitel innehåller övningar som är kopplade till just det kapitlets tema. Boken innehåller också flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna.

Varje kapitel innehåller också råd och tips om hur du som läsare själv kan använda mindfulness. Boken är därmed även en introduktion till hur mindfulness kan bidra till ökad kvalitet i ditt arbete med barn- och ungdomar, och till att du får ett allmänt ökat välbefinnande och ett större lugn.

Den andra utgåvan (2021) är utökad med ett kapitel om forskningen kring mindfulness i skolan, ännu fler övningar för elev- och klassrumssituationen samt ett appendix om anpassningar för sårbara elever när mindfulness tränas i skolan. Den som köper boken får också tillgång till fem guidade övningar för barn/ungdomar, som kan laddas ner som mp3-filer via förlaget (www.danaforlag.se).

”Boken riktar sig till lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet. Alla som arbetar med barn och ungdomar kan dock ha nytta av denna genomarbetade och välskrivna bok och dess tillämpningar. Så även barnens föräldrar. Helhetsbetyg 5 [av 5].”
Ur recension av den nya utgåvan av ”Mindfulness i klassrummet” i BTJs (f.d. Bibliotekstjänst) häfte nr 24, 2021

”Jag hade inte kunnat önska mig en mer tydlig, informativ och praktisk bok om mindfulness i skolan. Peter Fowelin fångar förhållningssättet i mindfulness bra, utan att vare sig krångla till det eller trivialisera. Alla övningar är också en guldgruva. Mindfulness i klassrummet bidrar till att bryta mark, så att allt fler pedagoger kommer att våga använda sig av mindfulness i arbetet med barn och unga.” Ola Lundström, lärare i mindfulness och meditation, f.d. gymnasielärare, om bokens första utgåva 2011

OM FÖRFATTAREN

Peter Fowelin är före detta so-lärare, organisationskonsult, skribent i bland annat ledarskapsfrågor och har sedan 2008 arbetat med mindfulness i olika sammanhang. Andra böcker av Peter Fowelin: "Att leda förändringsarbete i förskola och skola" (2024), "En dag i sänder - när sorgen slår följe med livet" (2017).

INNEHÅLL

Förord av Yvonne Terjestam
Förord av Ola Schenström
1. Den stressade eleven
2. Vad är mindfulness?
3. Vår sanningsenliga kropp
4. Våra uppmärksamma sinnen
5. Vår lugnande andning
6. Våra bångstyriga tankar och bråkiga känslor
7. Du jag och hela gruppen
8. En skola utan stress?
9. Forskning om mindfulness i skolan
Appendix 1: Övningar för olika klassrums- och elevsituationer
Appendix 2: Om risker med mindfulness för sårbara elever