Miljömanagement : miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
Miljömanagement : miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Hållbar utveckling för företag Miljön Miljöpolitik och miljöpolicy
Boken är uppdelad i tre delar, där den första är inriktad på omvärlden. Inledningsvis berörs hållbar utveckling, inklusive begreppets dimensioner och komplexitet. FN:s globala mål för hållbar utveckling presenteras. Därefter följer kapitel som berör miljöutmaningar, miljö- och hållbarhetspolitik (inklusive styrmedel), miljölagstiftning, de ekonomiska systemen (miljöekonomi) samt etik.
Den andra delen behandlar verksamhetens hållbarhetsstrategiska arbete. Boken beskriver affärsmodeller, strategier, marknadsföring och organisation samt hur prioritering av hållbarhetsfrågor kan göras. Vidare beskrivs vanliga strategier för miljö- och hållbarhetsarbete, ledningssystem och specifikt miljöledningssystem. Företag står i fokus, men även offentliga organisationers perspektiv beaktas.
Den tredje delen introducerar vanliga metoder, verktyg och koncept. Den innefattar miljörevision, hållbar produktutveckling, miljöbedömning/miljökonsekvensbeskrivning, riskhantering samt extern kommunikation (inklusive hållbarhetsredovisning). I det sista, sammanfattande kapitlet kombineras bokens innehåll till en metod för miljö- och hållbarhetsstrategisk analys av företag.