Bläddra

Medier, samhälle, kommunikation

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen

Medier, samhälle, kommunikation

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Köp här

Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar.

Utmärkande drag

  • Tidsperspektiv visar förändringsprocesser
  • Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället
  • Aktiverande uppgifter

Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle.

Medier, samhälle och kommunikation presenterar mediesamhället ur såväl historiska, nutida och framtida perspektiv. Boken analyserar bland annat svensk och internationell mediestruktur och vilka förändringar som finns inom medie- och kommunikationsområdet. Ett annat område som poängteras är mediernas roll i samhället och vilken betydelse de har för både demokratins utveckling och samtidskulturen.

Medier, samhälle och kommunikation innehåller en mängd olika sorters uppgifter som aktiverar eleverna och underlättar inlärningen.

Författaren Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.

"Teoretiska perspektiv vävs samman med konkreta exempel. Kapitlen är rikt illustrerade och innehåller även frågor att fundera över och diskutera. Ambitionen att hjälpa läsaren att bli en kritisk medieanvändare är lovvärd och stämmer väl med bokens pedagogiska inriktning."
Marie Leijon, Bibliotekstjänst 12123010