MÅNGFALDENS MARKNAD OCH ARBETETS VILLKOR
Mångfald, valfrihet och konkurrens är nyckelord i den pågående
omvandlingen inom välfärdssektorn. Konkurrensens konsekvenser är
också en het fråga, inte minst när det gäller äldreomsorgen. Följderna för
personalen figurerar dock sällan i debatten. I den här studien diskuteras
hur konkurrensutsättningen av hemtjänsten genom kundval (LOV)
påverkar arbetets villkor. Undersökningen är baserad på erfarenheter från
främst Uppsala, Linköping och Örebro. Analysen relaterar till forskning
om kvasimarknad, flexibilitet, rationalitet, ”precarious employment” och
intersektionalitet. Resultaten visar bland annat att kundvalsmodellen,
liksom systemet för ersättning till utförarna, medför strukturellt inbyggda
risker för osäkra anställningar, låg bemanning och arbetsmiljöproblem. Från
kommunernas sida betonas dock att anställnings- och arbetsförhållanden
principiellt sett är en fråga mellan arbetsmarknadens parter. Studien visar
också att många små aktörer på denna kvasimarknad saknar kollektivavtal
och i vissa fall konkurrerar med låga löner och usla arbetsvillkor. Bland
annat används deltagare i Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprogram
som billig arbetskraft. I många fall drabbas arbetare med utländsk
bakgrund, eftersom utförarna ofta använder språk, kultur och etnicitet
som konkurrensfördel.