Management – Organisations- och ledarskapsanalys
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Management – Organisations- och ledarskapsanalys
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Ett av bokens viktigaste budskap är att förmågan till perspektivseende är helt avgörande för att kunna fungera väl som chef, ledare, förändringsagent och medarbetare. Fyra olika perspektiv utgör bokens struktur: strukturperspektivet, HR-perspektivet, maktperspektivet och symbolperspektivet.
Bokens starka fokus på analys poängterar aktiviteten att analysera. Teorier och modeller ska kunna tillämpas i analys av verkliga organisations- och ledarskapsfenomen och resultera i nya förklaringar och slutsatser för beslut och handling.
Boken saknar kapitel om genus, mångfald, etik, ansvarstagande och uthållighet. Dessa aspekter är i stället integrerade i bokens grundstruktur. Och eftersom analyser från olika teoretiska perspektiv resulterar i slutsatser som ofta är i konflikt med varandra tvingas analytikern ta ställning till vilket ledarskap, vilka organisationer och vilken värld hen vill arbeta för och leva i.