Lyssna, läsa, mötas … : om programverksamhet på bibliotek
Lyssna, läsa, mötas … : om programverksamhet på bibliotek
Kategorier: Biblioteks- och informationsservice Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap
Formerna för den utåtriktade verksamheten och programverksamheten tar sig olika uttryck och skiftar mycket från bibliotek till bibliotek. Många bibliotek känner osäkerhet och tycker den slukar pengar från basverksamheten, andra har en genomtänkt plan och tydliga mål för vad de vill.
I den här boken ges goda exempel på hur man kan arbeta med bibliotekets utåtriktade verksamhet, hur man långsiktigt kan bygga upp ett samarbete med olika samarbetspartners vilket kan ge ekonomiskt stöd och tillskott av idéer.
Utåtriktad verksamhet leder till möten med nya grupper, ökar antalet besökare och utlån och ger liv och rörelse i lokalerna. Den bidrar också till att förankra biblioteket bland kommunens invånare och kan bli en pådrivande kraft i kommunens utveckling. I boken tänks många nya och provocerande? tankar som kan ge inspiration och motivation till förnyelse och fördjupning av den traditionella programverksamheten. Omslag: Pia Alfredsson.