Litteracitet och språklig mångfald
Litteracitet och språklig mångfald
Kategorier: Grundskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning: särskilda färdigheter Språkpsykologi Språkundervisning och språkinlärning Språkvetenskap / lingvistik Tvåspråkighet och flerspråkighet
Författarna sätter fokus på läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 och beskriver olika möjligheter att fånga upp språklig mångfald i skolan. Vi får följa hur forskare och lärare tillsammans planerar de olika aktiviteter som genomförs i fem flerspråkiga klassrum, och hur barnens språkliga medvetenhet ständigt utvecklas. En mängd exempel ges på tvärspråkliga processer där barnen utforskar och knyter an till olika skriftspråk. Samtidigt som barnen med liv och lust tar sig an det språkliga arbetet med att förstå skrivandets bakomliggande principer, pågår också processer där barnen på olika sätt skapar sin identitet och positionerar sig själva socialt i förhållande till lärarna och de andr barnen. Litteracitet och språklig mångfald vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år.