Bläddra

Ledarskapsmodellen 2.0 : konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Köp här

Ledarskapsmodellen 2.0 : konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Köp här
Ledarskapsmodellen 2.0 är en uppdaterad och utökad version av boken Ledarskapsmodellen. Förnyelsen består främst i ett tydliggörande av ledarens tolkning av situationer och en integrering av instrumentellt ledarskap i modellen. Härigenom säkerställs att texten ligger i forskningens frontlinje. Liksom sin föregångare är bokens centrala tes att ledarskap formas av ett samspel mellan hur ledaren är som person och det yttre sociala och kulturella sammanhanget. Ledarskapsmodellen 2.0 innehåller fyra huvudkomponenter: ledaren, omgivningen, en kognitiv tolkningslins och ledarstilar. Det komplexa samspelet mellan dessa komponenter beskrivs ingående och illustreras med ett stort antal exempel. Ledarskapsmodellen 2.0 utgör också basen för tre av Sveriges mest spridda ledarskapsutbildningar som vilar på vetenskaplig grund: Utvecklande ledarskap (UL), Utveckling av grupp och ledare (UGL) och Indirekt ledarskap (IL).