Bläddra

Ledarskap i förskolan – Föreståndare – Förskolechef – Rektor

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förskolan Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation

Ledarskap i förskolan – Föreståndare – Förskolechef – Rektor

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förskolan Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Köp här
Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan.



Ledarskap i förskolan



Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan.



Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar.



Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.





Andra upplagan