Bläddra

Leda språkutveckling i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning
Köp här

Leda språkutveckling i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning
Köp här
Hur bör rektor och huvudman agera strategiskt för att utveckla förskolans språkundervisning? I den här boken presenterar författaren teorier och exempel som bygger på genomförda och utvärderade språkutvecklingsprojekt. Boken förmedlar

• motiven till att förskolan ska språkutveckla och vilka områden som är mer effektiva att utveckla

• hur man undersöker sitt utgångsläge före utvecklingsarbetet

• vad planer för språkundervisning och språkutveckling bör innehålla

• hur man organiserar arbetet och hur förskolläraren blir navet i arbetet

• hur grupper och individer agerar i utvecklingsarbeten och hur

ledningen kan underlätta utvecklingen i olika skeden

• hur man genom det systematiska kvalitetsarbetet kan arbeta med kontinuerlig och fortlöpande utveckling av undervisningen

• hur man följer upp och utvärderar effekterna av utvecklingen

• hur man går vidare efter ett utvecklingsarbete.

Boken kan fungera som inledning på en längre utvecklingsresa med syftet att utveckla språkundervisningen i förskolan. Den förmedlar också kunskap och organisatoriska förutsättningar för att utveckla verksamheten vidare på andra områden.