Leda för kvalitet – arbetsbok : Hörnstenar för kvalitetsutveckling i offentlig verksamhet – Smakprov
Bläddra

Leda för kvalitet – arbetsbok : Hörnstenar för kvalitetsutveckling i offentlig verksamhet

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Köp här

Leda för kvalitet – arbetsbok : Hörnstenar för kvalitetsutveckling i offentlig verksamhet

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Köp här

Denna arbetsbok ger dig grundläggande kunskaper i kvalitetsarbete som man har nytta av för framtiden och en bra start på olika aktuella utvecklingsarbeten. Den ger förslag på angreppssätt och metoder för att komma till rätta med kvalitetsproblem och passar även utmärkt som grundutbildning för hela arbetsgrupper.

Alla verksamheter, stora som små, behöver utvecklas för att inte stagnera eller i värsta fall helt försvinna. Kvalitetsarbete är ett utpräglat lagarbete, alla medarbetare måste vara aktiva och delta. Dessutom ska kvalitetsarbete vara en naturlig del av vardagen och inte något som sker en gång om året i samband med en kick-off.

Men kvalitetsutveckling sker inte av sig självt. För att utveckla och förbättra verksamheter krävs det grundläggande kunskaper i vad som utmärker ett uthålligt systematiskt kvalitetsarbete. Dessutom behövs metoder och processer för att skapa uthålliga och framgångsrika team med engagerade medarbetare och i samspel med kunderna.

Till arbetsboken finns teoriboken Leda för kvalitet som ger fördjupade forskningsbaserade kunskaper inom de områden som arbetsboken tar upp. Därtill ges en helhetsbild över centrala frågor som välfärdens tjänsteleverantörer behöver ställa sig i kvalitetsarbetet.

Mattias Elg är professor i Kvalitetsteknik vid Linköpings universitet. Han är även centrumchef för forskningscentret HELIX Competence Centre vid samma universitet. Mattias forskning handlar om förutsättningar och modeller för att framgångsrikt driva kvalitets- och verksamhetsutveckling både i privata och offentliga organisationer.

Carina Brofeldt är utbildad socionom och har lång erfarenhet av att vara chef och ledare i kommunal verksamhet, inom socialtjänst och i kommunledning. Hon arbetar idag som biträdande kommundirektör med ansvar för strategiska utvecklingsfunktioner och att ge stöd till kommunens politiska organisation.

Marianne Sennehed Petersson har mångårig erfarenhet som chef och ledare inom offentlig sektor. Hon arbetar idag bland annat som utbildare, handledare och coach i eget företag där uppdragen riktar sig till personalgrupper, politiker, chefer, verksamhetsutvecklare och strateger.