Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2016
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2016
Kategorier: Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Läroplanen revideras under 2017 med skrivningar om digitalisering, se Relaterade produkter, till höger. Den nya utgåvan beräknas komma från tryck i mitten/slutet av augusti.
Under läsåret 2017/2018 är det möjligt att följa den nya läroplanen eller utgåvan från 2016. Från och med läsåret 2018/2019 är det däremot obligatoriskt att följa den nya läroplanen.
Nyheter i Läroplan för grundskolan. REVIDERAD 2016:
- Avsnitt 2.5 Övergång och samverkan
- Nya avsnitt för förskoleklass och fritidshem
- Kunskapskrav i läsning i årskurs 1 i svenska och svenska som andraspråk
I den här upplagan av läroplanen finns även kursplan och kunskapskrav för samiska.
Den föregående revideringen 2015, omfattade: tillägg av kinesiska inom ämnet moderna språk samt de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli och romani chib, inom ämnet modersmål. De matriser som fanns i den ursprungliga versionen av Läroplan för grundskolan (2011) finns endast att ladda ned från Skolverkets webbplats. Hämta matriserna här:
Matriser Skolverket
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
- Normer och värden
- Kunskaper
- Elevens ansvar och inflytande
- Skola och hem
- Övergång och samverkan
- Skolan och omvärlden
- Bedömning och betyg
- Rektorns ansvar
3. Kursplaner och kunskapskrav
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.