Bläddra

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015

Kategorier: Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Köp här

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015

Kategorier: Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Köp här
FÖRSÄLJNING STOPPAD DÅ NY REVIDERING KOMMER FRÅN TRYCK INFÖR SKOLSTARTEN I HÖST. Se, Relaterade produkter till höger.

Läroplan för grundskolan. REVIDERAD 2015

Revideringen 2015 omfattar: tillägg av kinesiska inom ämnet moderna språk samt de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli och romani chib, inom ämnet modersmål. Vidare har de matriser som finns i den ursprungliga versionen av Läroplan för grundskolan (2011) plockats bort. Dessa finns att ladda ned från Skolverkets webbplats. Hämta matriserna här:
Matriser Skolverket

Obs! FÖRUTOM TILLÄGGEN I KURSPLANERNA FÖR MODERSMÅL OCH MODERNA SPRÅK ÄR LÄROPLANEN OFÖRÄNDRAD.

Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen

I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
  • Normer och värden
  • Kunskaper
  • Elevens ansvar och inflytande
  • Skola och hem
  • Övergång och samverkan
  • Skolan och omvärlden
  • Bedömning och betyg
  • Rektorns ansvar


3. Kursplaner och kunskapskrav
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.

Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.