Lärare lär av läromedel – Att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
Lärare lär av läromedel – Att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Matematik Matematik och naturvetenskap Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Det övergripande syftet med boken är att ge blivande och verksamma lärare kunskaper och verktyg för att kunna utläsa och förstå potentialen i de matematikläromedel de använder, eller kommer att använda. Boken är indelad i tre delar:
• Första delen ger en kort bakgrund som beskriver vad forskning säger om läromedelsanvändning i matematikundervisning.
• Del två beskriver designprinciper för lärarpedagogiska lärarhandledningar och vilka viktiga matematiklärarkunskaper som dessa designprinciper kan utveckla.
• Den tredje delen ger förslag på hur man kan använda kunskaper om designprinciperna och lärarkunskaper för att förstå och utvärdera läromedel.
Boken är intressant för alla som på något sätt kommer i kontakt med läromedel i matematik och/eller forskning om detta ämne.