Lärande för hållbar utveckling – – i förskolan
Lärande för hållbar utveckling – – i förskolan
Kategorier: Förskolan Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Hållbar utveckling Miljön Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Förskolan ska, liksom all utbildning i Sverige, genomsyras av lärande för hållbar utveckling. Men vad menas egentligen med det, och vad innebär det i praktiken?
I den här boken ger författaren en teoretisk bakgrund till begreppet lärande för hållbar utveckling och visar också genom konkreta exempel hur man kan arbeta med detta i förskolan. Boken fungerar därmed både som inspirationskälla och som utgångspunkt för diskussioner om förskolans roll i skapandet av den värld vi lever i och den framtid som barnen är en del av.
I den här andra upplagan har författaren uppdaterat innehållet utifrån den reviderade läroplanen för förskolan som trädde i kraft 2019, samt förtydligat och fördjupat en del resonemang.
Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen och till alla som arbetar i förskolan och är intresserade av lärande för hållbar utveckling.