Kvinnor och ledarskap i svenska medier
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Kulturvetenskap och medievetenskap Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Kvinnor och ledarskap i svenska medier
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Kulturvetenskap och medievetenskap Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Boken Kvinnor och ledarskap i svenska medier bygger på en undersökning av 208 kvinnliga mediechefers syn på utmaningarna i ledarrollen. Studien berör vad som är roligast och svårast i uppdraget och hur villkoren ser ut för kvinnliga mediechefer samt för branschen som helhet. ”Att vara chef eller ledare är ingen räkmacka med en fin titel. Det är hårt arbete, där man ska veta vad man själv står för.” Så beskriver en av de kvinnorna i studien sin roll som ledare. Studien berör karriärmöjligheter och hinder, frågeställningar om jämställdhet och andra villkor för att vara ledare i medierna idag.
I boken framkommer de kvinnliga mediechefernas olika strategier för att ta sig fram i branschen. De beskriver sig själva, sin ledarroll och kommunikationsstil. De delar också med sig av sina bästa råd och vi får ta del av dessa kvinnors framgångsfaktorer