Bläddra

Kunskapstraditioner och yrkeskunnande : kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning

Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Studievägledning och yrkesorientering Yrkesutbildning
Köp här

Kunskapstraditioner och yrkeskunnande : kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning

Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Studievägledning och yrkesorientering Yrkesutbildning
Köp här

En vanlig föreställning om kvinnors yrkesutbildning i Sverige är att den instiftades under 1970-talet, då den sociala sektorn med vård och barnomsorg byggdes ut i stor skala och yrkesutbildningen integrerades i gymnasieskolan. De utbildningar som numera utgör en del av högre utbildning har uppmärksammats i forskningen, medan den grundläggande yrkesutbildning för kvinnor som växte fram under 1800-talets senare hälft i huvudsak är osynlig. Detta kan åtminstone delvis förklaras med att dessa utbildningar inte erkänts som yrkesutbildningar. Redan på 1860-talet grundades hushållsskolor i de nordiska länderna och blev snabbt etablerade. Hushållsskolorna erbjöd specialiseringar till flera yrken och kom därmed att fungera som ett slags paraply för utbildning till olika yrkesområden. De husliga utbildningarna har således haft en avgörande betydelse för kvinnors yrkesutbildning i Sverige.  

I denna bok beskrivs kvinnliga yrkesutbildningar inom områdena hushåll, textil, omvårdnad och estetik. De flesta av de nio artiklarna berör förhållanden i Sverige, men även nordiska utblickar förekommer. Varje artikel bidrar med en historisk skildring av antingen en utbildning eller ett utbildningsområde från olika tidsperioder. Några artiklar fokuserar på yrkeskunnande och yrkeslärande, medan andra betonar mer övergripande strukturella aspekter på utbildning för kvinnor. Sammantaget ger antologin en bred bild av de kunskapstraditioner och yrkesutbildningar som format kvinnors yrkeskunnande.     

Medverkande författare: Åsa Broberg, Eva Eliasson, Camilla Gåfvels, Annelie Holmberg, Marléne Johansson, Eva Klope, Viveca Lindberg, Fay Lundh Nilsson, Kajsa Ohrlander, Kirsi Salomaa, Gun-Britt Wärvik.