Kunskapande : att arbeta utforskande i skolan med inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Kunskapande : att arbeta utforskande i skolan med inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi
I Kunskapande - att arbeta utforskande i skolan med inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi delar författarna med sig av erfarenheter som de samlat på sig under årens lopp. I boken beskriver de sitt förändringsarbete mot ett utforskande arbetssätt i skolan. Författarnas barnsyn och arbetssätt, som är inspirerat av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, bygger på deras övertygelse om att alla barn kan och är kompetenta.
Alla inspirerande bilder och bildarbeten visar hur detta utforskande arbetssätt kan gå till, och förtydligar vikten av olika estetiska uttryckssätt. Författarna beskriver tydligt hur man kan starta och bygga upp ett projekt som spänner över ett helt läsår.
Boken vänder sig till yrkesverksamma i förskola och skola och kan användas som studentlitteratur.
Sagt om boken
"Kunskapande är en estetiskt mycket tilltalande bok som bjuder på intressant och inspirerande läsning om ett utforskande och projekterande förhållningssätt i skolan, kopplat till Lgr11. Rekommenderas varmt för alla yrkesverksamma inom såväl förskola som skola men också till studerande." Helhetsbetyg: 5 av 5. Gunilla Essén, lektör, BTJ-häftet nr 9, 2021.
Om författarna
Författarna Susanne Talle, Catharina Hansson och Elisabeth Hernström har alla lång erfarenhet av pedagogiskt arbete inom både förskola och skola. De arbetar tillsammans i en förskoleklass på Hammarbyskolan Norra i Skarpnäcks stadsdel i Stockholm. Författarna har också erfarenhet av att föreläsa i olika sammanhang.