Kropp, känslor och relationer : om sexualitet, samtycke och rättigheter för förskola och grundskolans tidiga år
Kropp, känslor och relationer : om sexualitet, samtycke och rättigheter för förskola och grundskolans tidiga år
Kategorier: Folkhälsa och personlig hälsa Förskolan Grundskolan Medicin och omvårdnad Medicin: allmänt Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Samhällsmedicin och preventiv medicin Skolor Undervisning i specifika ämnen
Det finns ett behov att förstå hur kunskap kan översättas till en undervisning med barnen. Vilka aktiviteter och övningar kan ge stöd i att ge barn en positiv och bejakande kroppsuppfattning? Hur kan vi skapa förståelse för känslor och kroppsupplevelser? Hur kan vi bidra till relationer grundade i en självklar samtyckeskultur och förmåga att kommunicera? Hur kan vi skapa en medvetenhet om hur normer och förväntningar påverkar oss och vad kan vi göra för att varje barn ska känna trygghet i sin identitet?
Kropp, känslor och relationer kan bidra till kunskapspåfyllnad för pedagoger och ökad resiliens och hälsa för alla barn. Boken ger kunskap om kroppen, sexualitetsutveckling, identitet, rättigheter, relationer och förebyggande arbete mot våld och övergrepp - baserat på både nationell och internationell forskning. Med konkreta tips och övningar att göra tillsammans med barnen i verksamheten blir det lätt att börja bidra till alla barns rätt till bästa möjliga hälsa. Det praktiska materialet är framtaget i Allmänna arvsfondsprojektet Expedition Hälsa tillsammans med både barn och pedagoger och de pedagogiska resurserna är utprövade för målgruppen och deras behov.
Genom att börja prata tidigt om kroppens alla sinnen, relationer, pirr och lust på ett positivt sätt stärker vi barn. Men samtidigt är det inte så lätt att veta hur man ska göra. Med Kropp, känslor och relationer får man mängder med verktyg för att göra det.
Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning, RFSU
Många bra övningar i det viktiga arbetet att undervisa barnen kring samtycke, känslor och kroppen. Vi ser att våra barn utvecklats i arbetet med materialet.
Anna Siding, förskollärare