Korpfanan
Einar ska bli krigare, vare sig han vill det eller inte. Det är Einar Unnssons öde att bli en mäktig isländsk krigare. Han besitter en sällsynt gåva som gör honom dödsbringande i strid. Redan har han lyckats förgöra männen som hans ökände far jarl Torfinn Skallklyve skickade för att döda honom. Trots det väljer han att vända striden ryggen för att bli bard.
När tre män attackerar honom är Einars kväden till föga hjälp. Som tur är räddas han av en skicklig bågskytt den iriska prinsessan Affreka. Hon hade utgått ifrån att Einar skulle samla ihop en armé för att utmana Torfinn om makten över jarldömet på Orkneyöarna. Nu är hon fast besluten att få honom på rätt väg igen.
Snart finner sig Einar intrasslad i Affrekas eget uppdrag. Hon är på jakt efter Korpfanan åt kung Erik Blodyx av Norge. Legenden gör gällande att fanan, som besitter en kraftfull magi, var en gåva från självaste Oden. Det sägs att den armé som marscherar under fanan aldrig kan förlora.
Sökandet utlöser en rad händelser som är bortom Einars kontroll, och han har inget annat val än att möta ödet och ännu en gång dra sitt svärd.