Bläddra

Kommunikativt ledarskap

Kategorier: Affärskommunikation Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management

Kommunikativt ledarskap

Kategorier: Affärskommunikation Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management
Köp här

I rollen som chef och ledare har man på det ena eller andra sättet såväl med individer och grupper som med organisationer att göra. För att kunna vara en effektiv ledare gäller därför att man har goda kommunikativa färdigheter och en förståelse av hur människor och grupper fungerar. Ett gott ledarskap kräver även erfarenhet samt reflektion över det egna ledarskapet och vad man eventuellt behöver förändra i detta.

I den här boken förmedlas ett socialpsykologiskt perspektiv på och ges en överblick över olika typer av ledarskap och det som ledare allra oftast har att hantera, nämligen grupper och individer. Grupper och organisationer är komplicerade företeelser och i den här boken får läsaren, med hjälp av teorier och tillämpningar, råd och verktyg att hantera en komplex verklighet i ett nuvarande eller ett blivande ledarskap.

Om författarna
Författarna har alla mångårig erfarenhet av grupp- och ledarutveckling, både i Sverige och utomlands (Europa, USA och Kina). De har också varit ledare inom olika verksamhetsområden.

Björn Nilsson är lektor i socialpsykologi och har skrivit ett flertal böcker om grupper, kommunikation och socialpsykologi. Han har också erfarenheter av chefskap från industrin, försvaret och högskola/universitet.

Jon Nilsson arbetar med ledarskapsutveckling inom ”talent management” på Volvo Car Group och har från de senaste 16 åren erfarenheter av grupp- och ledarutveckling inom olika delar av företaget. Jon är ABLC-certifierad coach.

Niclas Pettersson arbetar med organisationsutveckling och förändringsledning inom Volvo Personvagnar och har under lång tid varit verksam med utveckling av individer, grupper och organisationer. Han är även certifierad GDQ- och ABLC-coach.