Bläddra

Kommentar till kursplanen i teckenspråk för döva och hörselskadade (Specialskolans läroplan 2011)

Kategorier: Grundskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Köp här

Kommentar till kursplanen i teckenspråk för döva och hörselskadade (Specialskolans läroplan 2011)

Kategorier: Grundskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Köp här
HAR UTGÅTT OCH ERSATTS AV REVIDERAD VERSION SOM ENDAST FINNS TILLGÄNGLIG I DIGITAL VERSION PÅ: www.skolverket.se

Vad är det som skiljer ämnet Teckenspråk i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Här kommenteras bl.a. de förändringar som präglar den nya kursplanen.
  • Teckenspråk kan studeras både som nybörjarspråk och som förstaspråk. Syfte, mål och centralt innehåll är samma för båda nivåerna. Skillnaderna mellan nivåerna gäller i första hand kunskapskraven.
  • Tvåspråkighetsperspektivet är tydligare med fokus på såväl primärt teckenspråkiga elever som primärt talspråkiga elever. De båda språken betraktas därmed som likvärdiga komplement till varandra.
  • Vikten av att kunna kommunicera via Internet och andra medier samt att kritiskt kunna granska och värdera olika källor lyfts fram.