Kommentar till kursplanen i matematik (Grundskolans läroplan 2011)
Kommentar till kursplanen i matematik (Grundskolans läroplan 2011)
Kategorier: Grundskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Vad är det som skiljer ämnet Matematik i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Kursplanen i matematik utgår från samma syn på ämnet som i den tidigare kursplanen. Den nya kursplanen skiljer sig därigenom inte från den tidigare när det gäller inriktningen, men däremot när det gäller konkretionsgraden.
Kursplanen lyfter på ett tydligare sätt fram
- vikten av att möta och använda matematik i olika sammanhang samt inom olika ämnesområden
- förmågan att kommunicera matematik med olika uttrycksformer
- matematikens anknytning till historiska och kulturella sammanhang
- användningen av digital teknik vid matematisk analys, hantering av data och beräkningar.
För de yngre eleverna handlar betonas bättre förståelse för de fyra räknesätten. För elever i alla årskurser handlar detom att de behöver utveckla bättre kunskaper om matematiska begrepp samt bättre kunskaper inom algebra och geometri.