Bläddra

Introduktion och föräldrasamarbete

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Introduktion och föräldrasamarbete

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan - från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet - förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att de yngsta barnen får en ”sömlös” introduktion till förskolan. Detta fordrar ett gott samarbete mellan föräldrar och pedagoger liksom goda rutiner som är anpassade till små barns behov. Barn har ett grundläggande behov av trygghet, tillhörighet och förutsägbarhet, samtidigt som de är nyfikna och lekande utforskare. En god introduktion till förskolan behöver ta tillvara alla dessa aspekter.

Introduktion och föräldrasamarbete består av fyra delar. I bokens första del presenteras teoretiska utgångspunkter, såsom systemteori, modern utvecklingspsykologi och anknytningsteori. Den andra delen handlar om föräldrasamarbete, ett område som är centralt för en god övergång från hem till förskola. I bokens tredje del presenteras forskning om introduktion och i den fjärde delen beskrivs en rad praktiska tips för en bra verksamhet, samt reflektionsfrågor som kan användas i arbetet med att utvärdera och utveckla de egna rutinerna för introduktion.

Bokens målgrupp är personal i förskolan och studenter på förskollärarutbildningen, liksom alla andra som är intresserade av god kvalitet i förskolan för de yngsta barnen.