Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter.
I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer.
Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare.
Andra upplagan