Inkludering och socialt kapital : skolan och ungdomars välbefinnande
Inkludering och socialt kapital : skolan och ungdomars välbefinnande
Kategorier: Moraliskt och socialt syfte med utbildning Pedagogik Pedagogik: teori, filosofi Samhälle och samhällsvetenskap Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Den här boken återvänder till och ger nya perspektiv på det uppmärksammade skolutvecklingsarbetet i Essunga kommun, där god måluppfyllelse kombinerades med en inkluderande praktik. I en uppföljningsstudie har tjugo elever från de aktuella skolorna intervjuats om sina erfarenheter från högstadiet och gymnasiet samt om sin syn på framtiden. Resultaten pekar på betydelsen av socialt kapital och aktualiserar en diskussion om det grundläggande syftet med skola och utbildning. En diskussion som sträcker sig bortom meritpoäng och nationella provresultat.
Boken riktar sig till verksamma lärare och rektorer samt till studenter på olika lärarutbildningar.