Bläddra

Idrottsdidaktik för lärar- och tränarutbildningar

Kategorier: Idrottstränare och coachning Idrottsvetenskap, idrottsundervisning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Sport och idrott Sport, idrott och friluftsliv Undervisning i specifika ämnen

Idrottsdidaktik för lärar- och tränarutbildningar

Kategorier: Idrottstränare och coachning Idrottsvetenskap, idrottsundervisning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Sport och idrott Sport, idrott och friluftsliv Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Boken fokuserar på den idrottsdidaktiska reflektionen och syftar till att ge studenter, verksamma lärare, universitetslärare och idrottsledare ett gemensamt ramverk. Hur ska man tänka? Vad ska man göra? Varför är det viktigt att ta sig tid till att reflektera över didaktiska beslut? Boken lägger en gedigen vetenskaplig grund för vad idrottsdidaktik är och hur den kan användas praktiskt i idrottsliga eller idrottslika sammanhang.

Författaren förtydligar också förhållandet mellan didaktisk reflektion och vetenskaplig metod. Boken lyfter även den starka kopplingen mellan den organiserade tävlingsidrotten och innehållet i skolans två idrottsämnen: idrott och hälsa och specialidrott.

Om författaren
Katarina Schenker är docent i idrottsvetenskap. Hon har under femton år forskat om idrottsdidaktik och idrottsrelaterad verksamhet i lärarutbildning, skola och idrottsrörelse.