
Hur kan vi förstå rörelse?
Vad är rörelse? Hur kan vi arbeta med rörelse i dagens skola? Hur kan vi förstå kroppsliga rörelsers sociala betydelse? Boken berör dessa frågor med utgångspunkt i Rudolf Labans rörelseramverk och lyfter fram de kroppsliga rörelsernas sociala och didaktiska aspekter.
Boken passar som läromedel inom idrottslärarutbildning och ämnet idrott och hälsa i skolan och i andra sammanhang där rörelse och rörelsedidaktik är i fokus. Antologin är ett bidrag till sociologins forskningstradition av att studera gester, interaktioner och samspel. Detta gör också boken användbar både för begreppsdiskussioner och praktiska övningar i undervisning inom sociologi och närliggande ämnen.
I de olika kapitlen uppstår unika möten mellan Labans rörelseramverk, didaktik i ämnet dans och rörelse och sociologisk analys. De rörelseaspekter som tas upp och fördjupas är: kropp, rum, dynamiska uttryck och relation.
Om författarna
Bokens författare är lärare och forskare vid fyra av Sveriges åtta idrottslärarutbildningar; Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm (GIH), Malmö universitet, Örebro universitet och Karlstads universitet.