Bläddra

Högläsning : läsutveckling från teori till praktik

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Utgått

Högläsning : läsutveckling från teori till praktik

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Utgått

Högläsning – läsutveckling från teori till praktik är en bok om läsning. Boken är indelad i två delar, den första delen är teoretisk och tar upp fakta, forskning och studier om högläsning, läsning på egen hand, lässtrategier och genrepedagogik. Det görs även nedslag i några pågående läsfrämjande insatser i Sverige.

Den andra delen är praktisk med handledningar till nio skönlitterära böcker och fyra faktaböcker för åk F–6 att läsa högt. Handledningarna utgår från lässtrategier och det som forskning och studier visar är gynnsamt för barns läsutveckling.

Till varje bok finns också boktips för den som vill läsa vidare inom samma tema.

Om författaren

Maria Heimer arbetar som utvecklingspedagog på Resurscentrum i Staffanstorps kommun. 2008 utsågs hon till årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket hon arbetade på till Årets skolbibliotek