Ruth Ansel, en av de största
inom magasinsformgivning
Ruth Ansel har arbetat i över 50 år som art director för en mängd inflytelserika tidningar och hon är på det hela taget en osannolikt cool person. På sextiotalet gjorde hon Harpers Bazaar, på sjuttiotalet New York Times Magazine, och på åttiotalet satte hon sin speciella prägel av elegans och samtidskänsla på Vanity Fair, i samband med att tidskriften återuppväcktes efter 50 år i träda.
Tidningsnördar som jag minns till exempel fortfarande det fruktansvärt snygga uppslaget där en naken Whoopi Goldberg ligger i ett badkar fyllt med mjölk, eller Madonnaomslaget som markerade superstjärnans metamorfos till Marilyn Monroe-liknande blondin i början av åttiotalet.
Sedan nittiotalet driver Ruth Ansel sin egen designstudio, och hon är fortfarande verksam trots att hon idag är över 70 år. Hon har jobbat med precis alla; Diana Vreeland, Richard Avedon, Annie Leibowitz, Bruce Weber och Tina Brown, för att bara nämna ett fåtal.
Inte minst det faktum att hon är kvinna i en synnerligen mansdominerad bransch har gjort henne till förebild för många yngre formgivare. Själv konstaterade hon lakoniskt i en intervju 2005 att förutsättningarna för kvinnor i hennes bransch inte har förändrats nämnvärt under åren. Fler kvinnor syns på arbetsplatserna, men de får fortfarande inte samma erkännande och samma löner som sina manliga motsvarigheter. Vi arbetar fortfarande i männens värld. Att få en topposition som grafisk formgivare, arkitekt eller inredningsarkitekt är fortfarande svårt, även om man har exceptionell talang.
(Text av Annina Rabe från Sidbloggen.)