Gymnasiekemi B
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: kemi Läromedel: matematik och naturorienterande ämnen Läromedel: naturorienterande ämnen
Läs mer
Gymnasiekemi 1
I Gymnasiekemi 1 ligger fokus på grundläggande oorganisk kemi. I stökiometrin, som har en central plats, tränar eleven med hjälp av den s.k. femstegsmetoden och de många övningsuppgifter som finns i slutet av varje kapitel. För att de som bara läser kemi 1 ska få en fullständig grund i kemi ingår ett översiktligt kapitel om organisk kemi, trots att den egentligen hör hemma i kurs 2. Exempel på naturvetenskapliga frågeställningar, arbetsmetoder och kemiteoriernas utveckling är invävda i den löpande texten, men tas också upp i olika s.k. Utblickar. Grundläggande kemisk analys ingår, som gravimetri, titrering, kromatografi och spektrofotometri, men mer avancerad analys hör till kurs 2 och tas därför upp i Gymnasiekemi 2. Gymnasiekemi 1 finns också som Onlinebok. Läs mer på www.liber.se/onlinebok
Gymnasiekemi 2
Gymnasiekemi inleds med ett kapitel om gasformiga system följt av ett om reaktionshastigheter. Därefter fördjupas momenten kemisk jämvikt, syra-bas, metaller och metallföreningar samt elektrokemi. Här görs många kopplingar till båda vardagsliv och industriella processer. I den organiska kemin, som är omfattande, tas de viktigaste ämnesgrupperna upp samt några av reaktionsmekanismerna. Olika metoder för kvalitativ och kvantitativ analys beskrivs i ett eget kapitel, men metoder tas också upp i de avsnitt där de hör hemma, exempelvis i kapitlen om livets molekyler, cellernas ämnesomsättning och arvets biokemi. Biokemikapitlen är omfattande, och ger goda möjligheter till urval och fördjupning. Miljökemikapitlet handlar om några av de miljöproblem vi har att handskas med, medan bokens avslutande kapitel föreslår hur vi med kemin som redskap ska kunna uppnå ett hållbart samhälle. Gymnasiekemi 2 finns också som Onlinebok. Läs mer på www.liber.se/onlinebok
Lärarhandledningar i Kemi
De två lärarhandledningarna kan användas oavsett vilken kemibok eleverna har, eftersom materialet är indelat efter områden i respektive kurs. Lärarhandledningarna finns som nedladdningsbara filer och innehåller:
- didaktiska kommentarer
- laborationer med riskbedömning
- demonstrationer med riskbedömning
- övningsuppgifter
Materialet är heltäckande och mycket omfattande, motsvarande ca 350 sidor (lärarhandledning 1) respektive 700 sidor (lärarhandledning 2).
Formativ bedömning i praktiken: Kemi 1
Till kursen kemi 1 finns ett material för formativt arbetssätt och formativ bedömning. Författare är Olof Procopé.
Om författarna
De aktiva författarna har mycket bred kompetens. Utöver lärarbanan har Aina Tullberg disputerat i kemiämnets didaktik och Artur Sonesson i fysikalisk kemi. Artur Sonesson har fått Gunnar Starck-medaljen för framstående pedagogisk verksamhet inom kemins område. Lars Rydén är professor emeritus i biokemi.
I och med Gymnasiekemi 2 har författarteamet fått ett nytillskott i form av Ulf Ellervik, professor i organisk kemi vid Lunds universitet. Han har bearbetat de kapitel som handlar om kolföreningarnas kemi. Ulf Ellervik fick pi-priset 2011 för sin bok Ond kemi.