DET HÄR ÄR EN BOK FÖR DIG SOM VILL:
- förstå fundamenten i Google AdWords
- se vilka möjligheter AdWords erbjuder i form av till exempel annonsformat, att nå specifika målgrupper, mätbarhet, flexibilitet & skalbarhet
Boken är uppdelad i 3 huvudsakliga avsnitt:
ÖVERBLICK & FUNDAMENTA
I vilket redogörs för auktionsmodellen som AdWords bygger på, vilka metoder man kan använda för att nå sin målgrupp och få en träffsäker annonsering, vad konverteringsspåring innebär, och hur man kan organisera sitt AdWords-konto för att arbeta skalbart och snabbt.
KAMPANJER, ANNONSER & BUD
I vilket författaren behandlar olika annonsformat och deras relation till kampanjtyper och hur Google tar betalt vid användning av dem.
Metodiskt redogörs för skillnaderna mellan text-, bild-, video- och appannonser; mellan kostnad per klick och kostnad per visning och uppspelning; mellan olika typer av sökkampanjer samt mellan displayannonsering och videoannonsering.
ANALYS & OPTIMERING
I det sista avsnittet diskuteras hur val av målsättningar påverkar vilka budstrategier och annonsformat som bör väljas. Avsnittet innehåller också flera exempel på kalkyler vid olika budnivåer och deras inverkan på kostnad per konvertering och avkastning på investering.
Även olika modeller för tillskrivning (attribution) diskuteras.