En berättelse från när Sverige blev Queer.
Som student på Dramatiska Institutet stod Uhlbors mitt i en skandal som skakade landet och ledde till att dramatikern hamnade i rättegång. Som en följd av det rekryterades han till det konstnärliga ledarskapet för teatergruppen Institutet i Malmö. Ensemblen bestämde sig för att pröva kulturpolitiken. Via ett nyskapande sexuellt narrativ hävdade de att teatern hade rätt att styra själv över sitt konstnärliga innehåll. Den påföljande konflikten med Malmö stad förde många konstnärliga frågor till sin spets.
Boken har hyllats i recensioner för sitt strama språk, sin korthuggna humor och sina frågeställningar. Långt ifrån bara ytterligare en bekännelseroman är boken istället ett verk som diskuterar sin egen form genom att begå det den vänder sig emot. I vilken utsträckning kan vi kritisera institutioner inifrån deras strukturer? Kan vi använda maktens former för att kritisera utövandet av makt? Hur ska konst och kulturpolitik förhålla sig till varandra?