Fråga farmor : varumärkesarbete i vardagen
Fråga farmor : varumärkesarbete i vardagen
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Försäljning och marknadsföring Management och företagsledning Management: försäljning och marknadsföring Management: särskilda områden Varumärken
Genom att göra företaget unikt och intressant slipper du dessutom drunkna bland alla produkter, tjänster och företag som mest är kloner av varandra.
Trots det visar undersökningar att färre än hälften av alla ledningsgrupper vet vilka värderingar företaget har. Inte ens hälften av cheferna förstår alltså vad företaget står för och varför någon ska bry sig om det. Men det är bara en del av problemet. Många nöjer sig med att slänga upp orden på stora affischer i fikarummet och att visa upp dem på den årliga kickoffen, som om det skulle göra någon skillnad.
Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketeringen till att leva värderingarna och låta dem betyda något på riktigt.
Boken är främst skriven för mindre och medelstora organisationer och företag.
Innehållsförteckning
Det viktigaste du har
Vad forskningen säger
Strunta i det pretentiösa
Fråga farmor
Hitta ditt varför
Gör en nollmätning
Tydliga, engagerande mål
Den guidande stjärnan
Skapa din vision
Del 1 – det du älskar
Del 2 – det du kan bli bäst på
Del 3 – det du kan tjäna pengar på
Pussla ihop visionen
Så här funkar varumärkeslöftet
Skapa ditt varumärkeslöfte
Del 1 – värderingar
Del 2 – kundnytta
Del 3 – känslor
Del 4 – personlighet
Den magiska formeln
Att leva varumärket i nöd och lust
Ankis bil
Bryt ner visionen och varumärkeslöftet
Använd dina skyltfönster
Bland dilemman och skoskavsfrågor
Ett första dilemma
Från skämt till mobbing
Hitta dina egna dilemman
Skapa planen för framtiden
Att mäta och följa upp
Fem skäl att strunta i varumärkesjobbet
Om författaren
Joakim Hedström är varumärkesstrateg, föreläsare och författare, utbildad vid Berghs School of Communication. Han utbildar även om varumärken på Linköpings universitet. De senaste femton åren har han arbetat som copywriter och frilansande marknadschef för olika företag.
Recensioner
"Den här boken borde alla företag ha för att kunna ta hand om sina varumärken."
- Johan Holmsäter, grundare Friskis&Svettis
"I mitt arbete med att leda organisationer, påverka och leverera värde, är det alltid till stor hjälp att hitta enkla koncept att inspireras av. Saker som får medarbetarna att förstå sitt sammanhang och skapar en samlad bild av varför vi går till jobbet. Den här boken passar utmärkt där. Den är enkel, står stadigt med fötterna på jorden och passar i små som stora sammanhang - på jobbet, i föreningslivet och privat."
- Cecilia Hellstadius, Head of Analytics Global operations, Ericsson
"En lättöverskådlig bok som beskriver ett varumärkesarbete på ett pedagogiskt vis. En god start och inspirationskälla för ett mer fördjupat arbete."
- Henrik Axelsson, kommunikationsansvarig Stora Enso, Hyltebruk
"Alla slåss om uppmärksamhet och framöver blir det ännu viktigare att varumärket är definierat. Du behöver stå för något äkta och tydligt. Det är precis vad den här boken hjälper dig med."
– Magnus Brusefält, marknadsansvarig Myresjöhus
--
Den här boken är för dig som är intresserad av värderingar, värdegrunder, företagsutveckling och ledarskap. Boken ingår i förlagets serie Kunskap på nolltid.