CHEFEN SÄGER ATT "här är det högt i tak och jag vill att alla säger sin åsikt", men du ser att han eller hon samtidigt förmedlar budskapet att "de som inte är med mig är emot mig och den kommer jag inte att samarbeta med." Hur hanterar man sådana situationer? Och vad gör chefen när medarbetarna ger dubbla bud-skap? Medarbetarna kanske säger: "Bara vi får mer folk så ordnar det sig", medan chefen tycker sig förstå att detta är en avledningsmanöver för att slippa ändra gamla bekväma rutiner. Hur tar man itu med sådana kommunikationsproblem? Hur skulle ett samtal mellan chef och medarbetare, där båda visar respekt för den andre, kunna låta? Varför tycks vissa samtal gå i baklås och finns det någon väg ut ur dem? Förstånd och missförstånd är Anders Engquists mest konkreta och kortfattade bok i kommunikation. Den är resultatet av många års arbete med människor som velat utveckla sin förmåga att samtala. Förstånd och missförstånd vänder sig till alla dem som inte har tid eller möjlighet att fördjupa sig i teoretiska kommunikationsmodeller men som inser att livet är för kort för att de ska hinna göra alla misstag själva. Anders Engquist är fil.dr, leg. psykolog och leg. psykoterapeut och har många års praktisk erfarenhet från organisationer och utbildningar.