Bläddra

Förskolan som demokratisk mötesplats

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Förskolan som demokratisk mötesplats

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Även om vi är oeniga kan vi se, höra och röra varandra. I dessa möten kan nya berättelser, viljor och perspektiv växa fram. I stället för att vara nickedockor kan vi välja att bli ansvarsfulla och delaktiga medborgare.

I denna möjlighetsbok leder oss Harold Göthsons röst som en introducerande och analyserande röd tråd genom berättelser om lärprocesser runt om i vårt land, från ettåringars förskolevardag till kommunnivå. Ur olika perspektiv får vi härmed praktiknära inblickar i hur hela förskoleorganisationen arbetar med att bygga demokrati, likvärdighet och förståelse för hur allt hänger ihop i en väv mellan oss människor, djuren och naturen.

Den här inspirerande och tankeväckande antologin vänder sig till alla er studerande och verksamma inom förskolan som vill sätta dialogen i centrum för att med våra yngsta världsmedborgare upptäcka möjligheter och överbrygga hinder i ett ”learning by doing” för demokrati och en hållbar framtid.

Sagt om boken:

"Boken ger en intressant och givande beskrivning av hur demokrati- och värdegrundsarbete kan ske i olika delar av landet utifrån ett undersökande och reflektivt arbetssätt med syfte att skapa ett hållbart och demokratiskt samhälle."
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 18, 2021