Föra tanken vidare : reflekterande arbetssätt i skolan
Föra tanken vidare : reflekterande arbetssätt i skolan
Ulla Wiklund beskriver två metoder att använda som verktyg för att utveckla ett nytt arbetssätt i klassrummet, och du får möta flera lärare som prövat metoderna. Genom deras beskrivningar av sin egen utveckling, och elevers egna ord om sitt lärande, får du inblickar i bokens huvudtema: att reflektera mera.
Boken vänder sig främst till lärare i förskoleklass och grundskola, men kan användas i alla grupper som behöver omfatta och utveckla ny kunskap.
Ulla Wiklund är rytmiklärare, forskare samt skolutvecklare inom pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Hon har tidigare skrivit bland annat Den lydiga kreativiteten och Kulturen knackar på skolans dörr (på annat förlag).
Innehåll: Intro Reflektion i vardagen Röd tråd i läroplanen Intervju: Hon följer läroplanen i stället för läroböckerna (av Annika Claesdotter) Fröken, jag är klar nu, vad ska jag göra sen? Det demokratiska klassrummet Intervju: Elevnära arbete med talutrymme (av Annika Claesdotter) Känner du igen en process när du ser den? Föra tanken vidare ett reflekterande arbetssätt Den lärande kabarén Praktik och praxis Intervju: Alla barn ska känna att de behövs i skolan (av Annika Claesdotter) Intervju: »Det blir på riktigt« (av Annika Claesdotter) Framtidskompetens och bedömning Portföljen som verktyg Det farliga skapandet Coda Litteratur Bilaga 1 Elevens portfölj Bilaga 2 Lärarens portfölj Bilaga 3 Sammanställning av portföljen Mullrande, bullrande, virvlande, brusande vågor Foto och illustrationer
Redaktör Annika Claesdotter
Omslag och illustrationer i boken är målade höstterminen 2011 av elever i årskurs 2 i Svedjeskolan i Luleå. Boken innehåller också fotografier av Erik Holmstedt och Jan E Svensson.