Bläddra

Flyget i norr : Från drakballong till F 21

Kategorier: Biografi: allmänt Biografi: historia, politik och försvar Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Blåljus-yrken Brandförsvar och räddningstjänst Flygplan Flygstridskrafter och flygstridföring Fordon Geovetenskap Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Kalla kriget Krig och försvar Krig och försvar: övrigt Livsstil, hobby och fritid Meteorologi och klimatologi Militär strategi och försvarsstrategi Militär underrättelsetjänst och säkerhetstjänst Militära krafter och sektorer Samhälle och samhällsvetenskap Sanna berättelser Sanna berättelser: krig Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här

Flyget i norr : Från drakballong till F 21

Kategorier: Biografi: allmänt Biografi: historia, politik och försvar Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Blåljus-yrken Brandförsvar och räddningstjänst Flygplan Flygstridskrafter och flygstridföring Fordon Geovetenskap Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Kalla kriget Krig och försvar Krig och försvar: övrigt Livsstil, hobby och fritid Meteorologi och klimatologi Militär strategi och försvarsstrategi Militär underrättelsetjänst och säkerhetstjänst Militära krafter och sektorer Samhälle och samhällsvetenskap Sanna berättelser Sanna berättelser: krig Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här
”En bossig buse i Boden frågade på 1920-talet en samekvinna som nyfiket tittade på bilar vid Garnisonssjukhuset: - Har du inte sett en bil förut, hur kom du då hit? - Med flyg, förstås!, blev hennes rappa svar." Boken fyller en lucka i svensk flyghistoria med sitt rika innehåll (inklusive hundratals foton). Flyget i Norrbotten lyfte med drakballong, Sundstedts landning 1913 och ­Flormans äventyr vid polcirkeln 1916. Ambulans­flyg föddes, ­flygcirkus ­kraschade, försök att flyga malm gjordes (ren med pulka tog över ­uppdraget). Luleå fick 1941 Flygbaskår F 21, ­Bernt Balchen och ­Revolver-Harrys ­polis­­trupper gjorde hemliga besök. Adilz, ­­von Porat och Tornberg var ­tidiga chefer vid kåren. ­Urban Röd, Gul och Blå kom. Nu flyger JAS Gripen på Norrbottens flygflottilj F 21. Fjällstorkar, spionflyg, Stril och flygplatsräddningstjänst är förstås med, liksom bomber och haverier, helikoptrar, tornsvalor och flygande ­meteorologer. Författaren Sivert Mässing är ­aktiv vid Flygmuseet F 21 efter en lång karriär på Norrbottens flygflottilj F 21, varav 39 år vid Kallax väder (Regionala Vädercentral Nord). Boken är ett resultat av hans forskning, med fina bidrag från många ­personer. Sivert delar ­också med sig av sina egna minnen från bland annat Minken, Illern ­och Hedenbasen.