Bläddra

Flyget i norr : Från drakballong till F 21

Kategorier: Blåljus-yrken Brandförsvar och räddningstjänst Flygplan Flygstridskrafter och flygstridföring Fordon Geovetenskap Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Historia Historia och arkeologi Krig och försvar Livsstil, hobby och fritid Meteorologi och klimatologi Militära krafter och sektorer Samhälle och samhällsvetenskap Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här

Flyget i norr : Från drakballong till F 21

Kategorier: Blåljus-yrken Brandförsvar och räddningstjänst Flygplan Flygstridskrafter och flygstridföring Fordon Geovetenskap Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Historia Historia och arkeologi Krig och försvar Livsstil, hobby och fritid Meteorologi och klimatologi Militära krafter och sektorer Samhälle och samhällsvetenskap Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här
Flyget i Norrbotten lyfte med drakballong, Sundstedts landning 1913 och ­Flormans äventyr vid polcirkeln 1916. Ambulans­flyg föddes, ­flygcirkus ­kraschade, försök att flyga malm gjordes (ren med pulka tog över ­uppdraget). Luleå fick 1941 Flygbaskår F 21, ­Bernt Balchens och ­Revolver-Harrys ­polis­­trupper gjorde hemliga besök. Adilz, ­­von Porat och Tornberg var ­tidiga chefer vid kåren. ­Urban Röd, Gul och Blå kom. Nu flyger JAS Gripen på Norrbottens flygflottilj F 21. Fjällstorkar, spionflyg, Stril och flygplatsräddningstjänst är förstås med, liksom bomber och haverier, helikoptrar, tornsvalor och flygande ­meteorologer. Författaren Sivert Mässing är ­aktiv vid Flygmuseet F 21 efter en lång karriär på Norrbottens flygflottilj F 21, varav 39 år vid Kallax väder (Regionala Vädercentral Nord). Boken är ett resultat av hans forskning, med fina bidrag från många ­personer. Sivert delar ­också med sig av sina egna minnen från bland annat Minken, Illern ­och Hedenbasen.