Film och militär träning
Vilken roll spelade filmen på svenska regementen under 1900-talets första decennier? Varför började officerare göra film till den militära utbildningen? Hur visades filmerna och hur såg de ut – dessa filmer som syftade till att orientera och instruera militärer och värnpliktiga?
Avhandlingen belyser ett skifte där film inte längre enbart skulle underhålla och fostra utan också utbilda. Mellan de två världskrigen lanserades undervisningsfilm som ett rationellt verktyg inom krigsmakten.
Med avstamp i grundforskning i svenska arkiv tecknar avhandlingen en bild av en rik filmkultur. Ett tidigare ouppmärksammat filmarv ger en ingång till en tidpunkt då film blev en del av den militära vardagen. Här ges en historisk bakgrund till dagens hantering av utbildningsmedier
inom och utom det militära.
Annika Wickman är mediehistoriker samt projektledare, producent och författare, specialiserad på digitala verktyg och interaktivt lärande. Hon bedrev arbetet med avhandlingen på Institutionen för mediestudier under åren 2013–2018.
Detta är en doktorsavhandling i filmvetenskap vid Stockholms universitet 2018.