Bläddra

Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: moderna språk Läromedel: moderna språk: litteratur Läromedel: språk Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen

Fiktionens mångfald : om läromedel, läsarter och didaktisk design

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: moderna språk Läromedel: moderna språk: litteratur Läromedel: språk Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här
I flera undersökningar konstateras att svenska elever tappar mark och att läs- och fiktionsförståelsen minskar. Larmrapporterna om det ohållbara läget är många, men idéerna om vad vi ska göra och hur vi kan vända trenden är desto färre. I denna bok undersöks fiktionens funktion i didaktiska sammanhang: Varför ska elever läsa böcker? Vad ska de läsa och hur ska de läsa? Författaren resonerar kring hur elever förväntas arbeta med fiktion och vilka läsarter som praktiseras i ett antal läromedel för gymnasiet. Boken inkluderar både ett innehållsligt och ett produktions­mässigt perspektiv och innefattar läromedelsanalys samt intervjuer med läroboksförfattare och förläggare. Dessutom diskuteras värdet av flera olika läsarter och kunskapsdiskurser. I ett avslutande kapitel beskriver författaren en didaktisk design med konkreta lässtrategier, som synliggör olika läsarter och fiktionens didaktiska potential. Fiktionens mångfald vänder sig till lärarstudenter och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium.