Extra anpassningar – vems ansvar? : tydliggör processen och minska Någonannanismen
Extra anpassningar – vems ansvar? : tydliggör processen och minska Någonannanismen
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med särskilda behov Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Med ett rakt och ibland provocerande språk vänder och vrider författaren på begrepp och uttryck som individuella anpassningar, extra anpassningar, generella anpassningar, anpassningar på gruppnivå samt ledning och stimulans och utmanar läsarens tankar om detta - inte minst kring vems ansvar det är.
Syftet med boken är att öka förståelsen för vad extra anpassningar kan vara och vems ansvar dessa borde vara samt betona vikten av att samverka i arbetet med extra anpassningar. Extra anpassningar - vems ansvar? erbjuder också ett förslag på en arbetsgång och ett processtöd i arbetet med att utforma en rutin som fungerar och där Någonannanismen inte får plats.
Boken vänder sig i huvudsak till blivande och yrkesverksamma lärare, specialpedagoger, speciallärare och inte minst till rektorer och skolledare, även om boken har ett direkt tilltal till lärare och specialpedagoger och utgår från deras perspektiv.