Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan
Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan
Kategorier: Lärare Pedagogik Pedagogisk psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Studievägledning och elevhälsa Utbildning: administration och organisation Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter.
Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grundstenarna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk hälsa som resultat. För att personalen i skolan ska förstå hur de bäst ska kunna stärka elevers begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet kan det vara av stor betydelse att de först stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett sådant arbete kan gå till presenteras i denna bok.
Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.